Logo Camilla Borgos
Language icon

eng

Menu button

ntnu prosjekter

De fremviste prosjektene er både individuelle prosjekter og gruppeprosjekter ved bachelorstudiet i interaksjonsdesign, og her presenterer jeg mitt bidrag i gruppeprosjektene.

ntnu kvalitetssystemet 2.0

introduksjon

NTNU sitt kvalitetssystem ble godkjent av NOKUT tilbake i 2022, men mye hadde rom for forbedring. I 2025 skal NTNU utvikle et nytt brukergrensesnitt og designsystem for kvalitetssystemet på nettsidene og støtteverktøyet KASPER. Kvalitetssystemet er viktig for å sikre systematisk evaluering og utvikling av studietilbudene. Mer informasjon om kvalitetssystemet finnes her.

innsiktsfasen

I innsiktsfasen jobbet jeg med å skaffe oversikt over KASPER i et flytkart på Figma. Dette ble analysert og videre satt opp i et sitemap. For å kunne definere problemet lagde jeg point of view statements og how might we statements med gruppen. Med innsikt fra intervjuobjekter ble fokuset lagt på referansegruppen, og her bidro jeg med å lage et nytt sitemap for KASPER og en egen del for referansegruppen.

idéutvikling og wireframes

Ideer til how might we statements ble brainstormet i fellesskap, og ideene ble vurdert videre til skissering. I idéutviklingen skisserte jeg forslag til nytt brukergrensesnitt gjennom metodene crazy 8. Sammen med et annet gruppemedlem lagde jeg så wireframes til valgt løsning.

prototyping

Jeg jobbet sammen med ett annet gruppemedlem om å lage high fidelity prototyper i Figma til videre brukertest og til slutt presentasjon av ferdig produkt til oppdragsgiver. Her har jeg også deltatt i prosessen med å diskutere implementeringen av farger og skille på primær- og sekundærhandlinger, samt satt opp visning av deler av designsystemet med tilhørende regler.

mobilt visningshjem

introduksjon

HelseInn har utviklet et konsept for å kunne vise frem teknologi, drive opplæring, samt teste og utvikle løsninger og tjenester. Dette er en koffert med velferdsteknologi som treffer mellom en digital løsning og fysiske visningsleiligheter som har sine utfordringer tilknyttet bærekraft. Vår oppgave her var å utvikle en tjeneste for drift av denne løsningen.

innsiktsfasen

I innsiktsfasen jobbet jeg med å gjennomføre noen dybdeintervju av eldre og utdannede innenfor velferdsteknologi. Dette sorterte vi i fellesskap i et affinity diagram, og jeg formulerte point of view statements og how might we statements i fellesskap med gruppen.

idéutvikling og wireframes

How might we statements ble så brainstormet med de andre medlemmene til vi hadde over 50 ideer. I reduksjon av ideene var jeg delaktig i metodene Octopus Cluster, Benny Hill sortering og idéportefølje.

prototyping

Første iterasjon inneholdt tre ideer som ble presentert for ulike brukergrupper. Her gikk vi videre med én idé, som er en oppsettsduk for velferdsteknologien og ny kategorisering av kofferten. Her har jeg lagd nye kategorier og et kartoppsett, og stått for planlegging av en high fidelity modell av duken. Dette inkluderer valg av materiale, bestilling og planlegging av selve utføringen. Prototypingen av iterasjon 3 er pågående arbeid nå.

ergonomisk datamus

introduksjon

I prosjektet ergonomisk datamus skulle vi individuelt lage et design til en datamus som var bygget på teori om antropometri og ergonomi til en gitt brukergruppe og håndstørrelse.

innsiktsfasen

I innsiktsfasen jobbet jeg med å lage personas til brukergruppen og scenarier til denne. Jeg hentet også innsikt om håndstørrelser, og undersøkte hvilke stillinger som er best for hånden under arbeid i lange perioder. Dette ble samlet gjennom pensumlitteratur og nettressurser om ergonomi og antropometri.

idéutvikling

I idéutviklingen jobbet jeg parallelt med en metode kalt additiv modellbygging hvor jeg lagde former i plastelina, og skissering av disse formene. Vi skulle totalt ha tre konsepter hvor det ene ble videreført og lagd i skum for videre brukertest.

presentasjon av konsept

Konseptet ble presentert i europeisk projeksjon i målestokk 1:1, og det ble laget en enkel skisse med hånd samt en presentasjonstegning i tillegg til modellen som ble laget i skum gjennom subtraktiv modellbygging.

les hele prosjektet her

tredimensjonell kaffetrakter

introduksjon

I prosjektet tredimensjonell kaffetrakter var oppdraget å designe en modell av en kaffetrakter i 1:1 størrelse tilpasset egenvalgt brukergruppe med fokus på funksjonalitet og estetikk.

innsiktsfasen

I innsiktsfasen jobbet jeg med å lage personas til brukergruppen og scenarier til disse. Jeg som gruppeleder hadde ansvar for å hente ut og ivareta en eksisterende kaffetrakter som ble demontert for analyse. Etter analysen satte jeg opp en funksjonsanalyse.

idéutvikling

Jeg tok ansvar for å lede idéutviklingen, hvor vi først utførte crazy 8 for å skisse ulike ideer til kaffetraktere. Alle medlemmene hadde i forkant tegnet tre ulike konsepter, og crazy 8 skulle produsere varianter av disse. Deretter ble skissene fra crazy 8 analysert av hver enkelt i en NUF test, og de ideene som ble stemt på gjennom dot voting hvor vi satt igjen med én idé til slutt.

rapporten

Mitt bidrag videre i prosessen var å skrive rapporten med et annet gruppemedlem. Jeg hadde hovedansvar og sørget for at alt ble inkludert og skrevet i henhold til IMRAD modellen. Gruppen var tverrfaglig med produktdesign som også skulle inkludere FMEA og QFD i prosjektet, men da oppsettet av QFD ble misforstått gikk jeg inn å lagde et nytt oppsett til dette.

camplink

introduksjon

Prosjektet i informasjonsarkitektur handlet om å designe en ny plattform for å kunne samle linjeforeninger, studentforeninger, studenter og andre som er interessert i aktiviteten på campus.

innsiktsfasen

Innsiktsfasen ble fordelt på alle gruppene, så her hadde vi ett intervju hvor jeg bidro i utviklingen av intervjuguide. Innsikten ble så sortert i et affinity diagram og jeg lagde én personas med fem scenarier hvor to ble med videre.

idéutvikling og wireframes

Vi brukte crazy 8 for å brainstorme ideer til wireframes, hvor jeg så skisserte wireframes for hånd. Disse ble også brukt i storyboards til personasene vi gikk videre med. Jeg var også i front når vi lagde sitemap, men avgjørelser ble naturlig gjort i fellesskap.

prototyping

Jeg jobbet med å implementere designsystemet i en high fidelity prototype i Figma sammen med et annet gruppemedlem. Her lagde jeg relativt store deler av prototypen og jobbet også med å lære bort bruken av komponenter og effektiv prototyping i Figma.